Pinotage, Sydafrikas egen blå druva |
Alltså är Systembolaget en enormt stor och viktig kund och i en av våra lokala små gratistidningar, Bolander, står det en lång artikel om att Svenska Systembolagets ledning har varit på besök här i Kapregionens vindistrikt. Vi vet från vårt besök på Simonsigs vingård häromveckan att där var dom på besök dagarna före oss. Enligt Pierre, exportchefen, som guidade oss på vårt besök där var det mest den sociala miljön och personalen arbets-och livsvillkor, som Systembolaget då var intresserade av.
Systembolaget vill alltså försäkra sig om att hanteringen av vin, människor och miljö är "fair and honest". Man gör därför regelbundna besök på vingårdarna, man gör en "audit", en bedömning och uppfylls inte de ställda kraven så ges en möjlighet att förbättra situationen. Vingården får arbeta fram en arbetsplan och en bedömning görs igen efter 12 månader. Om det förväntade resultatet uteblir så gör Systembolaget inte fortsatta inköp på detta ställe. Dock är det sällan ett problem, Systembolaget är en stor och bra kund, som många vill sälja till.
Systembolagets styrelseordförande, Cecilia Seidegård berättade för tidningen om svensk forskning, som tydligt visar sambandet mellan öppettider, begränsad reklam för alkohol och minskning av konsumtion och överintag av alkohol. Hon lovade också att skicka forskningen till Bolanders tidning, vilket jag förstår att de hyser stort intresse för då man nyligen begränsat öppettiderna för försäljning av alkohol i butik. Detta har förstås lett till protester.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar